Studenten discussiëren over de toekomst van ons voedsel

1 oktober 2024

Aftrap van de Moral Food Game Sessions bij Fontys in Venlo: Studenten discussiëren over de toekomst van ons voedsel

Op 26 september beginnen de eerste rondes van de Moral Food Game. Onderzoeker Sonja Floto-Stammen legt uit dat het doel van het spel is om te ontdekken welke waarden ons motiveren om bepaalde voedingsmiddelen te consumeren - of het nu gaat om vlees, geen vlees, gecultiveerd vlees of alternatieven op basis van insecten. “Een belangrijke vraag is: Besturen dezelfde waarden deze beslissingen? Wat motiveert ons en wat weerhoudt ons ervan om nieuwe voedingsmiddelen te proberen?”

Het spel bestaat uit drie ronden met zeven spelers die elk een andere positie innemen. In het huidige scenario discussiëren de deelnemers over de vraag of een frambozendrankje, gemaakt met een genetisch gemodificeerde smaak, moet worden aangeboden op een sportfestival. In het spel ontwikkelt een biotechnologiebedrijf het drankje. In werkelijkheid is het Phytowelt Green Technology uit Nettetal, dat graag wil leren hoe het consumenten beter aan zich kan binden door verbeterde technologie en communicatie.

Chantal Vogt, een student-assistent in de onderzoeksgroep Business Innovation, modereert de sessies. Ze laat de studenten kennismaken met het scenario en het bedrijf. De deelnemers - studenten van Fontys Venlo - hebben verschillende redenen om mee te doen: sommigen zijn vooral geïnteresseerd in het onderwerp of het spel zelf, terwijl anderen ook gemotiveerd zijn door de studiepunten die ze kunnen verdienen.

Tijdens de rondes voeren de studenten levendige discussies over wie het drankje zou proberen, wie er fel op tegen is en wie er onder bepaalde voorwaarden voor open zou staan. Transparantie is een belangrijk punt: “Ik vind het belangrijk dat consumenten weten wat ze kopen, een product dat met een nieuwe methode is gemaakt,” zegt een deelnemer. Een ander voegt eraan toe: “Ik denk dat het goed is om innovaties aan te bieden, zolang mensen hun eigen beslissingen kunnen nemen.”

Uit de discussie komt een breed scala aan meningen naar voren: scepsis ten opzichte van genetische modificatie (“Ik ben nogal sceptisch, maar ik zou het wel proberen als ik echt zou begrijpen wat het precies is.”), twijfels over de geloofwaardigheid van zo'n aanbod op een sportfestival (“Een karretje dat dat aanbiedt lijkt me absoluut niet betrouwbaar.”), en openheid (“Ik vertrouw erop dat als iets publiekelijk wordt aangeboden in Duitsland, dat het dan serieus en veilig is.”). Ook de onderliggende waarden spelen een rol, wat bijzonder interessant is. “Ik vind het belangrijk dat een probleem wordt opgelost,” merkt een deelnemer op. Een ander voegt daaraan toe: “Voor mij persoonlijk hoeft een probleem niet opgelost te worden, maar er moet wel een duidelijk voordeel voor mij aan verbonden zijn.”

Aan het eind van de discussie zijn de meesten het erover eens dat een genetisch gemodificeerde frambozendrank een interessante optie zou kunnen zijn, zolang er transparante informatie wordt verstrekt en consumenten de vrijheid hebben om te beslissen. “Ik wist niet wat ik kon verwachten, maar het was echt spannend om me met het onderwerp bezig te houden. Wat er gebeurt met nieuwe voedingsmiddelen is echt relevant,” zegt een deelnemer.

In de komende weken zullen er nog elf spelsessies plaatsvinden, gespeeld in het Duits, Engels of Nederlands, afhankelijk van de deelnemers. De huidige resultaten worden gebruikt om het spel verder te ontwikkelen als een educatief hulpmiddel en als een nieuwe methode om waarden te meten, een belangrijk doel voor het lectoraat Business Innovation en de Universiteit Maastricht, die samenwerken aan dit project.

De Moral Food Game laat zien dat beslissingen niet alleen worden gedreven door technologie, maar ook door de waarden die ons leiden - een veelbelovende stap in de richting van een duurzamere toekomst voor de voedselindustrie.
Blijf op de hoogte!
Alles weten over de laatste ontwikkelingen op en over de Fieldlabs? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en we houden u op de hoogte!
INSCHRIJVEN
De Fieldlabs zijn mede mogelijk gemaakt door De Gezondste Regio. Door middel van co-creatie en samenwerking willen we talent aantrekken, ontwikkelen en behouden voor de regio Noord-Limburg.
crosschevron-down