Aftrap van de Moral Food Game Sessions bij Fontys in Venlo: Studenten discussiëren over de toekomst van ons voedsel
Tijdens de rondes voeren de studenten levendige discussies over wie het drankje zou proberen, wie er fel op tegen is en wie er onder bepaalde voorwaarden voor open zou staan. Transparantie is een belangrijk punt: “Ik vind het belangrijk dat consumenten weten wat ze kopen, een product dat met een nieuwe methode is gemaakt,” zegt een deelnemer. Een ander voegt eraan toe: “Ik denk dat het goed is om innovaties aan te bieden, zolang mensen hun eigen beslissingen kunnen nemen.”
Uit de discussie komt een breed scala aan meningen naar voren: scepsis ten opzichte van genetische modificatie (“Ik ben nogal sceptisch, maar ik zou het wel proberen als ik echt zou begrijpen wat het precies is.”), twijfels over de geloofwaardigheid van zo'n aanbod op een sportfestival (“Een karretje dat dat aanbiedt lijkt me absoluut niet betrouwbaar.”), en openheid (“Ik vertrouw erop dat als iets publiekelijk wordt aangeboden in Duitsland, dat het dan serieus en veilig is.”). Ook de onderliggende waarden spelen een rol, wat bijzonder interessant is. “Ik vind het belangrijk dat een probleem wordt opgelost,” merkt een deelnemer op. Een ander voegt daaraan toe: “Voor mij persoonlijk hoeft een probleem niet opgelost te worden, maar er moet wel een duidelijk voordeel voor mij aan verbonden zijn.”
Aan het eind van de discussie zijn de meesten het erover eens dat een genetisch gemodificeerde frambozendrank een interessante optie zou kunnen zijn, zolang er transparante informatie wordt verstrekt en consumenten de vrijheid hebben om te beslissen. “Ik wist niet wat ik kon verwachten, maar het was echt spannend om me met het onderwerp bezig te houden. Wat er gebeurt met nieuwe voedingsmiddelen is echt relevant,” zegt een deelnemer.
In de komende weken zullen er nog elf spelsessies plaatsvinden, gespeeld in het Duits, Engels of Nederlands, afhankelijk van de deelnemers. De huidige resultaten worden gebruikt om het spel verder te ontwikkelen als een educatief hulpmiddel en als een nieuwe methode om waarden te meten, een belangrijk doel voor het lectoraat Business Innovation en de Universiteit Maastricht, die samenwerken aan dit project.