Omdat leren niet alleen in de collegebanken plaatsvindt, organiseert het Fieldlab Voeding & Gezondheid regelmatig studentenchallenges met thema's zoals plantaardige voeding, voedselverspilling en voeding en beweging. Het doel van deze challenges is om studenten van verschillende achtergronden (mbo, hbo en wo) in kleine groepjes oplossingen te laten bedenken voor een bedrijfscase uit de praktijk. Voor het leerproces van de student is het belangrijk dat zij aan een werkelijk probleem (een realistische praktijkcasus) kunnen werken. Daarmee stimuleren we het denken buiten de kaders, ze moeten samenwerken met andere disciplines en niveaus om tot een oplossing te komen en ze leren elkaars expertises te waarderen.
De Voedselbank Venlo heeft het concept van de pakketuitgifte veranderd naar een winkelconcept. Klanten mogen een aantal producten kiezen die passen bij hun gezinssituatie. Het is de uitdaging om ervoor te zorgen dat de klanten de meeste gezonde keuze maken uit het aanbod.
In het Fieldlab Voeding & Gezondheid wordt een concept ontwikkeld hoe vrijwilligers van de voedselbank positieve keuzes op het gebied van voeding kunnen stimuleren. Deze kennis kan vervolgens ook bijdragen om buiten de voedselbank gezonde keuzes op het gebied van voeding te maken.
Onderzoek naar het beste recept voor smaakvolle, eiwitrijke vleesvervangers op basis van insecten. Studenten van HAS green academy, Fontys Venlo en Maastricht University werken samen aan het recept voor een unieke en speciale smaak voor een krekelburger.
In dit project worden experimenten en interactieve proeverijen uitgevoerd met verschillende doelgroepen, van kinderen tot senioren. Een gestandaardiseerde smaak zal helpen om de acceptatie te vergroten en de verwerking van het nieuwe voedselingrediënt te vergemakkelijken. Dit alles om ons bewust te maken van duurzame en gezonde voeding die het milieu niet verder belast.
In dit project worden studenten en docenten van Fontys Venlo en Gilde Opleidingen samen met het werkveld (onder andere De Zorggroep, Incluzio en Dichterbij) geschoold vanuit het gedachtegoed Positieve Gezondheid. Positieve Gezondheid is een bredere kijk op gezondheid, die bijdraagt aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren. De lesmodules helpen organisaties om de doelgroepen waar ze mee werken te kunnen coachen en motiveren om aan de slag te gaan met een gezondere leefstijl.
Studenten van de HAS green academy en Maastricht University Campus Venlo onderzoeken in samenwerking met Mielies Hermans Suikermaïs BV de effecten van suikermaïs op de gezondheid van mensen. De uitkomst van dit onderzoek moet leiden tot een gezondheidspropositie voor suikermais, waarmee het product mogelijk op een nieuwe manier in de markt kan worden gezet.
“Met een achtergrond in projectmanagement en in het begeleiden van diverse organisaties en managers, heb ik de afgelopen jaren bijgedragen aan diverse samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Namens Yuverta leid ik nu het Fieldlab Voeding & Gezondheid, een plek waar we met een open blik en mindset aan de slag gaan met het realiseren van mooie samenwerkingen.
We zoeken in ons Fieldlab niet alleen naar antwoorden op vraagstukken uit het bedrijfsleven: we onderzoeken ook hoe we het maximale halen uit de samenwerking tussen de Noord-Limburgse onderwijsinstellingen. Dit alles in een prettige leer- en onderzoeksomgeving met als doel het versterken van de innovatiekracht van onze regio.”