In dit samenwerkingstraject zorgen mbo-, hbo- en wo-studenten voor versterking van mkb’s in en rond Noord-Limburg. Dit gebeurt in drie verschillende fases en in nauwe samenwerking met de mkb-bedrijven. Het doel van de Grenszlab International Deal is het oplossen van actuele organisatievraagstukken op het gebied van bedrijfsstrategie, bedrijfsvoering, innovatie, duurzaamheid en internationalisering.
In dit project bundelen Yuverta, HAS Hogeschool Venlo en Hippisch College Limburg hun krachten.
Ook organisaties uit de hippische en toeristische sector doen mee. Samen verkennen ze de mogelijkheden voor grensoverschrijdende ruiterpaden en -routes in Euregio Rhein-Maas-Nord. Hierbij onderzoeken ze onder andere de biodiversiteit langs de paden, beleving voor toeristen en kansen voor lokale ondernemers.
Studenten van verschillende opleidingen van Fontys Venlo worden uitgenodigd om deel te nemen aan een driedaags programma. In april 2022 gaan zij samen met Joost Dijkstra, algemeen directeur van World Trade Center Heerlen Aachen, aan de slag in drie verdiepende workshops over ondernemerschap, organiseren, leiderschap en het bereiken van persoonlijke doelen. Dit project worde mede mogelijk gemaakt door Aexd, Ondernemend Venlo en de Cross-border Business Development research group.
Yuverta Horst ontving op dinsdag 22 februari gastspreker Eric van ’t Zelfde, bestsellerauteur van Superschool en tv-presentator van Dream School.
Als schooldirecteur had Eric van ’t Zelfde maar één doel: bewijzen dat kinderen uit de lagere klassen kunnen excelleren. Enerzijds door de zoektocht naar beter onderwijs, maar vooral ook door leiderschap vanuit passie voor het vak. “In Nederland hebben we in het onderwijs op dit moment duizenden onvervulde vacatures, er staan tal van onbevoegde leraren voor de klas. Het niveau van ons onderwijs is op veel plekken schrikbarend laag en met name kinderen uit de arbeidersklasse zijn daar dagelijks de dupe van”, zegt Van ’t Zelfde.
Zijn geheim? De leerlingen moeten zich op hun gemak voelen op school. En daarnaast moet je als school een team samenstellen dat er écht voor gaat. Alle kinderen moeten zich gezien voelen. Dat is zijn ideaal. Zo nemen leraren de leerlingen mee naar succes en zelfvertrouwen.
School moet niet alleen een plek zijn waar kinderen leren, maar ook een plek waar ze zich ontwikkelen, is de overtuiging van Van ’t Zelfde. En dat is waar Yuverta Horst zich bij aansluit; de reis van een eigen thuis naar hun eigen toekomst is misschien wel de meest fundamentele die een leerling doormaakt. Kennis speelt in die reis een grote rol. Maar het gaat vooral om de ontwikkeling van de leerling zelf; hun ambitie, de persoonlijke vaardigheden, hun dromen, zelfkennis, hun talent in sociale omgang en samenwerking.
“Blijf mens met elkaar. Alleen dan kun je kinderen helpen”, aldus Van ’t Zelfde.
“Ik heb bedrijfs- en consumentenwetenschappen gestudeerd en volgde een master in management, economie en consumentenwetenschappen. Sinds 2014 werk ik op Fontys International Business School en doceer ik de vakken Supply Chain Management en Management Accounting.
Als geboren en getogen Venlonaar heb ik de grens met Duitsland de afgelopen jaren van dichtbij zien vervagen. Hoewel die grens al lang niet meer fysiek aanwezig is, bestaat er gevoelsmatig nog altijd een afstand tussen Noord-Limburg en onze oosterburen. Wanneer we aanstormend talent aan onze regio willen verbinden is het van groot belang dat we werken aan het verkleinen van die afstand. Dit doen we in ons Grenszlab. Ons doel? Constructief en grenzeloos samenwerken.”