In dit project onderzoeken studenten van Yuverta en HAS green academy hoe ‘bijzondere’ aardappelrassen (met gekleurd vruchtvlees) zonder chemie geteeld kunnen worden. Het doel is het beperken van de aantasting van phytophthora in aardappelen en een verhoging van de aardappelopbrengst.
Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met Bijzonder Brabants. Hier zijn 16 proefveldjes aangelegd waar geëxperimenteerd wordt met strokenteelt (stroken aardappelen gecombineerd met stroken andere gewassen) en watergeefmethoden.
In februari 2023 start de eerste groep studenten met ‘Mijn Tussenjaar’; een project waarin studenten van het voortgezet onderwijs of mbo de ruimte en tijd krijgen om zich te oriënteren en voor te bereiden op een (vervolg)studie.
Tijdens dit project van zes maanden worden studenten begeleidt door verschillende coaches. Ze maken een plan wat ze allemaal willen gaan doen en ervaren in het tussenjaar. Samen met andere deelnemers en individueel op ontdekkingstocht, kijken en proeven bij bedrijven en scholen waar je straks wellicht voor kiest.
“Zeven jaar geleden ben ik bij de HAS green academy in Venlo gaan werken voor de opleidingen Bedrijfskunde en agri-foodbusiness, Business Management in Agriculture & Food en Toegepaste Biologie. Voor die tijd werkte ik bijna dertig jaar als praktijkonderzoeker aan Wageningen University & Research.
Ik ben een groot voorstander van samenwerkingen tussen het onderwijs en het bedrijfsleven, in het bijzonder in opleidingen waarbij ik betrokken ben. In mijn ogen is samenwerken met het bedrijfsleven een voorwaarde om studenten te kunnen opleiden tot mensen die een bijdrage kunnen leveren aan de praktijk. In ons Fieldlab werken we daarom aan vraagstukken die enerzijds aansluiten op de hedendaagse praktijk en anderzijds bijdragen aan het klaarstomen van studenten voor een mooie toekomst in onze regio.”