Het belang van euregionale competenties
In de afgelopen jaren zijn er veel onderwijsinitiatieven ontstaan, van primair tot hoger onderwijs, die bijdragen aan het ontwikkelen van euregionale competenties onder jong talent. Deze competenties zijn essentieel voor talent dat wil werken, wonen en studeren in het Nederlands-Duitse grensgebied. Veel bedrijven in deze regio zijn ook actief in het buurland en hebben behoefte aan talent dat euregionaal inzetbaar is.
Veel initiatieven en gebrek aan samenhang
Hoewel de verschillende onderwijsinitiatieven hetzelfde doel hebben – het creëren van euregionaal bewustzijn, vaardigheden en kennis – ontbreekt een duidelijke samenhang tussen deze initiatieven. Dit heeft een negatieve invloed op de impact van het euregionale onderwijsaanbod. Binnen Grenszlab willen we hier verandering in brengen door een samenhangende euregionale onderwijsleerlijn te ontwikkelen.
Ontwikkeling van euregionale onderwijsleerlijnen
Grenszlab streeft naar een reeks van verbonden initiatieven die logisch op elkaar voortbouwen en bijdragen aan een consistente onderwijservaring. Het gaat niet alleen om taalvaardigheden, maar ook om interculturele vaardigheden en kennis van het euregionale werkveld en de arbeidsmarkt.
De volgende stappen
In de eerste fase van het project is een euregionaal competentieraamwerk opgesteld, dat een leidraad biedt voor onderwijsinstellingen. Nu, in de tweede fase, wordt een enquête uitgezet om de samenhang en eventuele hiaten in het huidige onderwijsaanbod te identificeren. Vanaf 2025 wordt gewerkt aan het verbeteren van de verbinding tussen bestaande initiatieven en het ontwikkelen van nieuw aanbod waar nodig. Zo wordt talent optimaal voorbereid op een carrière in het grensgebied.